Myanmar - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Timenthomas - WaarBenJij.nu Myanmar - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Timenthomas - WaarBenJij.nu

Myanmar

Door: Thomas

24 December 2013 | Myanmar, Mandalay

Hallo allemaal,

Alweer een tijdje geleden, maar om de een of andere reden was Myanmar niet echt het land om alles up te loaden en bij te houden.. Nog eventjes kort een afsluiting van Nepal. Op live crematies aan de heilige rivier, een autovrije dag vanwege de verkiezingen en super veel lekker eten na zijn we het hostel niet veel meer uit geweest. Maar daar was t dan ook t perfecte hostel voor met genoeg mensen om ons te vermaken :).
De 20ste van november zijn we naar Bangkok gevlogen om in 4 dagen alles voor Myanmar te regelen. Klinkt als genoeg tijd vind je niet? Niet dus :p! Eerste dag al te laat bij de ambassade (door de gemiddelde snelheid van 4 km/u van de taxi), met veel geluk nog wel t visum aan kunnen vragen. Maar dat moesten we de volgende dag gelijk alweer ophalen omdat de laatste 2 van onze 4 dagen Bangkok in t weekend waren. En dan.., is de ambassade dicht. En je kan t al raden, de banken zijn dan ook dicht. En omdat niemand ons kon vertellen dat je overal pinautomaten hebt tegenwoordig in Myanmar, hebben we halsoverkop nog moeten pinnen in bahts om dat weer om te wisselen in dollars voor een hele maand. Goed idee van die paar dagen Bangkok, volgende keer wel wat beter op de kalender kijken :p.

In Myanmar aangekomen was t snikheet, vanaf Yangon zijn we samen met fardau en szilvia, twee dames die we in het vliegtuig ontmoet hebben, dan ook snel naar het zuiden vertrokken richting Setse Beach met de nachtbus. De nachtbus stopte in Mawlamyine en voor we de ochtendbus door richting Setse hebben genomen zijn we naar de grote pagoda op de heuvel geweest. Echt een prachtig uitzicht plus mooie zonsopgang, maar de ervaring was helemaal compleet omdat we de enige waren op het pagoda complex. Tim had zonder slaap maar veel doorzettingsvermogen weten te regelen dat we erin mochten om half 5 s'morgens. :)
Op het strand waren we samen met een ouder Zwitsers koppel de enige toeristen. Een heel strand voor ons zelf, wel wat anders dan Rockanje strand (met mooi weer dan)! Bij het eten in de restaurants was het een groot feest voor de locals, blanken in hun tent. Binnen een paar minuten stonden er 20 man om onze tafel om foto's te maken en Robin van Persie te roepen. Na Setse zijn we terug naar Mawlamyine gegaan en hebben we een eiland voor de kust bekeken waar ze vanalles produceerden. Van elastiekjes tot wandelstokken en alles met de hand gemaakt. Via mawlamyine zijn we met de boot door gegaan naar Hpa-An om Tims brommerskills te aanschouwen. Ging super goed ;)! In de omgeving waren een aantal grotten met buddha's te bezichtigen die bijna allemaal vrij van entree zijn en van toeristen. Gelukkig hadden we zaklantaarns bij ons want de verlichting viel geregeld uit.
Tot nu toe was het allemaal redelijk toeristvrij wat we ook wel verwacht hadden van Myanmar. Maar in het noorden (eigenlijk centraal, maar je kan niet zo ver naar t noorden dus vandaar) waren er op sommige plaatsen massa's. In Kalaw hebben we eerst een trekking gedaan richting Inle lake. Dit was wel wat anders dan nepal (minder omhoog en geen fucking trappen :p), maar zeker niet minder leuk! Vooral veel agricultuur, heerlijk eten en 2 nachten slapen bij locals in huis. In Inle was niet heel veel te doen behalve het meer natuurlijk. In een dagje rond het meer in een lange boot met een viercilinder automotor achterin hebben we alles bekeken. Een smid, een sigaarfabriek, een weverij en longneck women waren er een paar van. Was wel leuk om te zien, behalve de laatste.. Het was net alsof je naar de dierentuin gaat om giraffen te bekijken inclusief de massa's mensen met dikke camera's.
Vanaf Inle zijn we naar Bagan vertrokken per nachtbus. Het enige vervelende was dat we die dag wat enthousiast geweest zijn met vanalles eten. Je voelt het al aankomen, nog geen tien minuten nadat we de bus in stapten begon het: buikkrampen niet normaal. En dan zit je in een bus die maar een half uur stopt 1 keer in de 4 uur. Om dat half uur dan volledig in de wc door te brengen en alles eruit te gooien voor de volgende 4 uur, dat is pas perfecte timing ;).
Bagan is een aantal dorpjes in een gebied met ruim 4000 tempels en pagoda's. 2 dagen een fiets huren was genoeg om er zeker een stuk of 20 te zien! het uitzicht met alle tempels met zonsondergang was het hoogtepunt, in 1 woord prachtig!
Mandalay was onze volgende stop. Een erg grote drukke stad, waar eigenlijk niet zoveel te zien was. Onder Mandalay waren wel 3 ancient villages die het bezoeken waard waren. En ook weer een excuus om een brommertje te huren, eerste keer was goed bevallen!
Vanuit Mandalay was ons laatste dorpje Hsipaw. We zijn daar met de trein heen gegaan, een bumpy ride maar zeker de moeite waard! Mooie uitzichten en uit de deur van de trein hangen terwijl je over rivier in de diepte uitkijkt. Je kon vanaf daar ook verschillende trekkingen doen om dorpjes van bepaalde stammen te bekijken. Vanwege Tims onstuimige buikje is dat er echter niet meer van gekomen, jammer maar wel een excuus om nog een keer terug te gaan ;). Al denk ik dat over een paar jaar wel een hoop veranderd zal zijn...

Inmiddels zijn we na flink reizen aangekomen in zuid Thailand op 1 van de eilanden. Biertje in de hand chillend op t strand, maar daar later meer over :p

X Tim en Thomas

• 24 December 2013 - 21:54

Anneke:

Fijne kerstdagen daar op dat strand

• 25 December 2013 - 11:56

Marga:

Weer leuk om te lezen wat jullie beleven.
    Fijne kerstdagen!

• 25 December 2013 - 13:35

John Van Der Toorn:

Fijne dagen boys, erg leuk verslag, hou me op de hoogte a.u.b.

John + Alie

• 25 December 2013 - 20:57

Annelies:

Hi liefies leuk om dat zo allemaal te lezen. Mis jullie wel hoor!
    Nog heel veel plezier en hele fijne dagen! !! Zal er 1tje op jullie
    drinken hoor!!! Dikke kus Rinus en Liesxxxx

• 27 December 2013 - 10:43

Tante Clet:

Wij wensen jullie een knallend uiteinde van dit jaar en een goed begin. Geniet ervan.
    Liefs Tante Clet

• 11 Januari 2014 - 15:24

Andrea:

Hoi T&T,

Net alle drie de verslagen aan een stuk doorgelezen. Op deze manier het gevoel met jullie mee te reizen. Goed geschreven!! Wat een heerlijk avontuur, dat jullie samen kunnen delen.
    Zo zie je maar, dat je met improviseren en sociale kwaliteiten verder komt dan met alleen het voorbereidende denkwerk. Tenzij je ledematen eraf vriezen natuurlijk...... ;-))
    Inmiddels ook gehoord dat er oliebollen gebakken zijn in de tropen. Geweldig! Waren ze ook lekker? Beter dan de mijne wellicht, daar kon je mee hockeyen ;-p
    Liefs en nog veel avontuur,
    Andrea

• 11 Januari 2014 - 15:33

Andrea:

Vergeet ik t nog! : wat een waanzinnig stripverhaal, Thomas. Supergaaf! Ik hoop dat je t volhoudt tot t einde.. Waardevol.

• 13 Januari 2014 - 12:26

Cor En Carola:

Hoi , jullie schuwen het avontuur in ieder geval niet maar dan maak je het land en zijn inwoners ook echt mee.
    Nog een fantastikolosprachtig nieuwjaar gewenst van ons allemaal en remember B(adlust) B(astards) are watching you