Onze trekking en de reis naar lumbini en chitwan - Reisverslag uit Kathmada, Nepal van Timenthomas - WaarBenJij.nu Onze trekking en de reis naar lumbini en chitwan - Reisverslag uit Kathmada, Nepal van Timenthomas - WaarBenJij.nu

Onze trekking en de reis naar lumbini en chitwan

Door: Tim

17 November 2013 | Nepal, Kathmada

Hoi allemaal,

Sinds ons vorige bericht hebben we enorm veel beleefd en gedaan. Hier een aantal hoogtepunten.

Na aankomst in Pokhara wilde we een hiking tour gaan doen in het Annapurna gebergte. Hiervoor is een goede voorbereiding van belang. Hier zijn we niet echt bedreven in dus dan eerst maar eens een bar opgezocht en het locale 'nachtleven'(alles sluit rond 23.00) verkent. Hier ontmoeten we Jared, born and raised in Minnesota lives in Hawaï. Hij wilde 2 dagen later de Annapurna basecamp trek(8-10 dagen) gaan doen en zocht nog trekkingbuddy's. Hij had zich al een paar dagen bezig gehouden met voorbereiden en wist precies wat er voor nodig was. Hier voelde wij wel wat voor, want dat scheelde weer een hoop werk.
De volgende ochtend hebben we hem opgezocht en bespraken we op welke manier we de trek gingen doen. Gelukkig zaten we op een lijn, geen porters geen gids, gewoon met zijn 3en en een kaart de berg op. Daarnaast kregen we een heel lijstje mee met dingen die we moesten aanschaffen en regelen. Natuurlijk hebben we niet alles aangeschaft want die Amerikanen kunnen altijd zo overdrijven.
De eerste 2 dagen liepen we op mooie bergweggetjes met veel groen om ons heen, passeerde we watervallen en zagen we wilde apen tegen de berg op klimmen. Wat minder chill was, waren de eindeloze stijle trappen. Hier bleek dat ons idee om alle spullen in één tas te doen(11 kilo) en deze af te wisselen misschien toch niet zo bijdehand was. Gelukkig hadden we nog genoeg dagen om hieraan te wennen. Heel chill was de Natural hotspring in het plaatsje Jinu, lekker bijkomen van een zware lange dag!
Waar we nog enorm veel aan het zweten waren op de eerste 2 dagen zo koud was het de volgende 2. Er was steeds minder groen om ons heen en uiteindelijk liepen we in de sneeuw. Hier bleek dat een goede voorbereiding toch wel handig was geweest haha. We werden raar aangekeken in onze spijkerbroek en sokken over onze handen. Deze dagen zat douchen er niet in omdat het gewoon te koud was. S'avonds hielden we zelf de meeste kleding nog aan, sliepen we in slaapzakken met dekens erover heen(tussen -10*C en -15*C). Daarnaast hadden we ook last van hoogte ziekte wat het genieten wat moeilijker maakte. Maar op de top aangekomen was het het allemaal waard. Enorm mooie besneeuwde bergtoppen en een mooie zonsopgang. Na 6,5 dagen waren we terug in Pokhara wat veel sneller was dan verwacht. Die avond hebben we het gevierd met bier en goed voedsel(dit hadden ze niet op de berg want alles moet omhoog gedragen worden).

Na een hoop gechillt te hebben in Pokhara zijn we met een local bus vertrokken naar Lumbini. Na deze 8 uur durende busreis zal ik nooit meer klagen over de NS, Connexxion of iets dergelijks. Als meest lange personen kregen we de de kleinste plekken op de achterbank. Deze bank(smaller dan de bussen in nl) moesten we delen met 4 andere volwassen en 3 kinderen. Dat niet alleen wij last hadden van de enorme kuilen en slingerende bergwegen bleek nadat de een na de andere local zijn maaginhoud niet binnen kon houden. Al snel waren de kotszakjes op en werd Thomas aangevallen door de maaginhoud van het kind naast hem. Er was echter geen beweegruimte om dit te ontwijken... Gelukkig duurde de bus nog 4 uur dus genoeg tijd om op te drogen....
Lumbini is the birthplace of buddha. Rondom zijn exacte geboorteplaats is een heel complex met tempels gebouwd. Deze zijn gesponsord door budistische landen, gebouwd in hun eigen stijl. De een nog mooier dan de ander. Dit is wel een enorm grote contradictie tot het plaatsje zelf. Waar het een enorme bende is en echt iedereen heel arm is.

We zijn nu net een paar dagen terug van chitwan national park. Waarin we 2 dagen hebben rondgelopen met 2 gidsen en o.a. Wilde Bambi's, slangen, krokodillen, olifanten en als hoogtepunt neushornen hebben gezien. S'avonds sliepen we in een klein dorpje in het park. Onze gastheer was een bijdehand 13-jarig mannetje die waarschijnlijk het beste Engels sprak van alle Nepaleese die we tegen gekomen zijn. Hij wist ook allerlei liedjes te zingen waaronder zelfs een couplet van 'het is een nacht' haha. De rest van de avond hebben we besteed aan het oplossen van raadsels en het zingen van ik zag twee beren broodjes smeren....

Onze laatste dagen in Nepal zijn aangebroken. We zijn weer terug in Kathmandu. Als iemand hier ooit heen gaat verblijf dan in Alobor 1000. Een super chill hostel met een dakterras waar iedereen samen komt om te ouwehoeren, drinken en gitaar spelen.
De 20e vliegen we naar Bangkok om ons klaar te maken voor Myanmar, waar we de 24e heen vliegen.

Namasté!

• 17 November 2013 - 11:25

Ria:

Hey Thomas en Tim,

Wat een avonturen weer. Leuk om te lezen. Ik dacht dat handschoenen wel op je inpaklijst stonden of droeg je die sokken daar nog overheen?
    Geniet nog die paar laatste dagen daar en dan op naar het volgende avontuur.
    xxx

• 17 November 2013 - 11:33

Ria:

Hebben jullie ook nog ergens foto's staan?

• 17 November 2013 - 11:44

Anneke:

Klinkt lekker mannen, zeker dat verhaal van achter in de bus hahaha
    Na zo'n reis vindt je waarschijnlijk nooit meer iets vies.

Groetjes Anneke

• 17 November 2013 - 11:58

Joke Storm:

Wat een geweldig avontuur! Geweldige foto's. Tevreden over de camera?
    Graag nog heel veel mooie verhalen. Geniet ervan!

• 17 November 2013 - 17:59

Nou ik was nog wel zover voorbereid dat ik wel handschoenen had :p.. Niet dat dat hielp smorgens ;). Koud was t toch wel! Foto's staan op Facebook, deze site is een beetje Apple onvriendelijk.. Facebook maakt de foto's alleen wel een beetje slechter. Maar de foto's zijn wel super goed!

• 17 November 2013 - 19:22

Joeri:

Jullie zijn creatief bezig met die sokken zeg.
    Veel plezier in Bangkok

• 18 November 2013 - 00:10

Marga:

Wat leuk om te lezen en wat herkenbaar. Vooral het opvangen van een maaginhoud in een busje.
    Wat fijn dat jullie toch altijd weer mensen tegenkomen die wel kunnen organiseren haha.
    Geniet ervan en ik hoop nog veel mooie verhalen van jullie te lezen

• 18 November 2013 - 09:53

Karin:

Spannend om te lezen, wat een belevenis. Super, dat wij jullie avontuur kunnen volgen.Nog heel veel plezier, jongens!

• 27 November 2013 - 12:40

Cor En Carola:

Hey Tim en Thomas, dan is het fijn dat je een goede leerschool heb gehad (Horeca) in het oplossen van praktische problemen. Komt wel van pas. Blijf genieten en wij genieten mee
    Groetjes C&C (namens Badlust bastards)

• 02 December 2013 - 16:52

John:

Hi Thomas en Tim,

Klinkt goed en hier en daar herkenbaar. Het urenlang 'trappenlopen' mis ik niet zozeer, de schitterende bergen natuurlijk wel.

Chitwan moet ook weer bijzonder zijn geweest, net als geboorteplaats Buddha. Ben benieuwd naar het verdere verloop, zal wel weer een en ander te chillen zijn ;-)