Laos ook alweer voorbij - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Timenthomas - WaarBenJij.nu Laos ook alweer voorbij - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Timenthomas - WaarBenJij.nu

Laos ook alweer voorbij

Door: Thom

19 Maart 2014 | Laos, Vientiane

Maandje geleden, maar weer een nieuwe update over Laos.

Vanuit Cambodja Hebben we de bus richting Don Det (4000 Islands) gepakt. Daar aangekomen bleek het echt de ultieme chillplek te zijn. Bier, barren en happyshakes in overvloed. Voor de rest was er eigenlijk niet zoveel. Toch blijven mensen er hangen voor weken/maanden als je de verhalen mag geloven. 3 dagen was genoeg voor ons om de sfeer te proeven, het eiland te verkennen per fiets en een boottochtje over de Mekong te doen. Bovendien hadden we genoeg dingen te doen in Laos, dus door naar Pakse voor een loop op een motorscootertje.
Het gebied rond Pakse, wat het Bolaven plateau heet, ligt wat hoger dan de omgeving en staat bekend om de overheerlijke koffie die ze verbouwen. Het rondje was ruim 400 km, en op onze Suzuki 110c ging dat als een speer! Op onze 2de dag hebben we drie Duitsers leren kennen: Linda, Martin en Marius. Ze deden hetzelfde rondje en zaten voor die avond in hetzelfde schuitje. Wat was namelijk het geval, terwijl het al schemerde zijn we een weg ingereden zonder te weten of er wel een guesthouse zou komen binnen afzienbare tijd. Daarbij waren ze nog aan het werk dus reden we kilometers over zandwegen. Met z'n 5en mochten we uiteindelijk in een hutje op een fruitplantage slapen. De Thaise mensen die de plantage runden waren super vriendelijk, leenden ons dekens en we konden wat eten en drinken kopen van hun. Na het onderling verdelen van kleren (wij hadden natuurlijk niet genoeg bij ons, alleen een korte broek en wat t-shirts) was het genoeg om de betonvloer en de kou te overleven. S'morgens hebben we nog een hele rondleiding gehad over de plantage en met een jeep een bezoek aan de watervallen gemaakt. In ruil daarvoor vroegen ze om wat naamsbekendheid. Jammer dat we de naam niet weten, maar bij deze een poging :).
Deze Paksetour was ons zo goed bevallen dat we met z'n vieren besloten om er gelijk nog een te doen, nu iets noordelijker (Marius moest een vliegtuig halen). In Thakheak was de omgeving en de weg nog mooier dan in Pakse. Prachtige uitzichten, perfecte bochtige bergweggetjes, mooie meren, zwemmen in verlaten riviertjes, per boot enorme grotten verkennen en s'avonds spelletjes spelen onder het genot van de lokale Lao Lao wiskey.
Als afsluiter van deze tour hebben we een homestay gedaan bij super lieve mensen.
Martin en Linda hadden eigenlijk een eigen plan, maar het was nog steeds gezellig, dus waarom niet nog iets langer bij elkaar blijven. In Vientiane hebben we 1 prachtige avond uit gehad. En daarna een dag in de sauna nodig gehad om daarvan bij te komen ;). Om vervolgens met z'n 7en nu door te gaan naar Vang Vieng. Olga (nl) en twee Deense meisjes hadden zich bij de groep gevoegd.
Vang Vieng is vergelijkbaar met Don Det, veel feestjes en alles wat erbij hoort. Maar wie zijn wij om daar over te klagen?! Toen we aankwamen begon het gelijk goed toen Marvin (Duits) de bungalow naast ons uitkwam met een gitaar. Samen zijn we toen heel de dag in een bar blijven hangen, waar Marvin en Martin vooral op de gitaar bezig waren, Olga en Linda erbij zongen en wij ons aandeel in luisteren bij droegen ;). Goeie zaken! We hebben sinds toen besloten om ook een gitaartje aan te schaffen. Kijken of we een mooie kunnen vinden en meer van zulke super dagen/avonden te kunnen creëeren.
Om naar de bar op de hoek gaan weinig uitdaging brengt, is er in Vang Vieng de optie om te tuben. Het idee is om in een opgeblazen vrachtwagenband de rivier af te drijven van bar naar bar. Een goud concept! Jammer alleen van de dingen die kapot gegaan zijn en de verloren brillen en t-shirts :p.
Na Vang Vieng stond Luang Prabang op het programma. Dit is een aardig grote, maar toch relaxte rustige stad. Heerlijk om gewoon rond te slenteren, op de avondmarkt naar alle zooi kijken en tempels te bezichtigen. Dit laatste kon wel weer een keer, de laatste tempel was alweer een tijdje geleden. Voor avondeten was er leuk marktje met een buffet. Je bord zo vol mogelijk scheppen en nog niet eens een euro betalen. En dan voor het avond/nacht vermaak gaat iedereen naar de lokale bowlingbaan, de enige tent die open is na 11u s'avonds. Goedkope wiskey in de ene hand, bowlingbal in de ander en een hoop deuken in de baan :p. Voor deze avond hebben we jammer genoeg wel wat in moeten leveren. Het voedsel op de markt was van die kwaliteit dat we de volgende 2 dagen in bed/op de wc hebben doorgebracht :(.
Om Laos toch goed af te sluiten, besloten we de gibbon experience te doen in Huay Xai. Drie dagen lang door de jungle hiken, ziplinen over diepe valleien en slapen in treehouses 30m boven de grond. En als je dan s'morgens om 6 uur wakker word met de zang van de gibbons, is dat wel heel vet! Volgens onze guide hadden we ook nog erg geluk. De eerste ochtend hebben we best veel gibbons gezien die tikkertje aan het spelen waren (gebeurt nl niet vaak, ook al heet het de gibbon experience). Maar het toppunt was toch wel de badkamer! Een plateautje onder onze boomhut, waar je buiten staat te douchen met een niet normaal mooi uitzicht over de vallei :).
Al met al is Laos super snel voorbij gegaan! Hoop dingen gezien en een veel leuke mensen ontmoet. Prachtige natuur en een paar top avonden gehad. Nu weer terug in Thailand en de 28ste naar Indonesië voor alweer de laatste stop!

Tschüs!!

• 19 Maart 2014 - 07:18

Olga :

leuk!! xx

• 19 Maart 2014 - 07:32

Patrick Altorf:

Jullie zijn goed bezig, heren.

• 19 Maart 2014 - 11:14

Anneke:

Mooie verhalen, het gaat jullie vast allemaal veel te snel voorbij

• 20 Maart 2014 - 11:08

John Van Der Toorn:

Beetje jaloers ben ik wel !!!!!!!!!!!!!

John van der Toorn

• 21 Maart 2014 - 09:16

Ria:

Zo te lezen doen jullie wel allemaal dingen die heelemaal bij jullie passen! Echt superleuk allemaal.

• 23 Maart 2014 - 08:14

Peter Jonkers:

Superleuk om te lezen!!! Liefs Peter

• 26 Maart 2014 - 19:02

Cor:

Heren, het valt me op dat het lokale eten zeer op prijs wordt gesteld maar dat het lijf af en toe protesteert . Wel tof wat jullie allemaal zien en doen. Wij thuisblijvers genieten van de stukjes die jullie schrijven en wensen jullie nog een leuk vervolg toe