Cambodja in een maand - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Timenthomas - WaarBenJij.nu Cambodja in een maand - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Timenthomas - WaarBenJij.nu

Cambodja in een maand

Door: Tim

15 Februari 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Jooooo,

Voordat we de grens van Thailand naar Cambodja over zijn gegaan hadden we ons eerst even ingelezen hoe dit in zijn werk ging. En dat was maar goed ook, want het bleek allemaal erg corrupt te zijn. We waren al liftend tot het plaatsje vlak voor de grens gekomen en daar namen we een tuktuk. We werden afgezet bij een kantoor met allerlei mensen achter een computer en werden opgewacht door een nette meneer in pantalon en overhemd die ons vertelde dat we hier ons visum moesten kopen. Het zag er allemaal erg officieel uit maar we hadden gelezen dat je het visum past koopt nadat je "uitgecheckt" bent in Thailand. We zijn er dus maar snel vandoor gegaan (later hoorde we van twee Deense dat ze hier een visum hadden gekocht voor twee keer het normale bedrag). Toen we helemaal Thailand uit waren en ons in niemandsland begaven gingen we naar het officiële visumkantoor. Overal stonden borden dat een visum 20dollar kost, maar bij de balie vroegen ze om 20 dollar + 100 baht. Het gaat hier om 2,5 euro extra, maar het feit dat je weet dat je opgelicht word ging het ons om. Toen wij dus tegen de heren zeiden dat we het niet wilde betalen werden we nogmaals op hun een eigen geschreven prijslijst gewezen. Toen we echter volhielden werden we even uit de rij gehaald en werden de mensen achter ons geholpen die wel opgelicht wilden worden. 3 minuten later waren we weer aan de beurt en kregen we het visum mee voor de originele prijs. :)

De eerste stop was in Siem Reap. Een stadje dat eigenlijk pas s'avonds tot leven komt met een nightmarket, restaurants en veel barretjes en discotheken. Vanuit hier kun je fietsen huren en Angkor, de beroemde oude hoofdstad met enorm veel tempels uit 800-1400, al fietsend bezoeken. Een enorm mooi bezoek dat je zeker niet mag overslaan. Als je dat dan op die manier gaat doen is het wel handig om een up-to-date kaart van de omgeving mee te nemen. Dat hebben we de tweede dag ondervonden. Na een paar afslagen te missen hebben we verdomme 65 km gefietst in de brandende zon op oude oma fietsen en haast geen tempel gezien. Gelijk helemaal klaar met dat fietsen :p!

Na Siem Reap zijn we doorgereisd, samen met Koen en Ramses (2 Amsterdammers), naar Battambang. Hier hebben we een dagtour gedaan met een leuke gids genaamd dollar. De dag bestond uit een ritje met de bamboo train (vergelijkbaar met een demonteerbare achtbaan van bamboe), de killing caves (onbegrijpelijk wat daar gebeurt is) en een "overheerlijke" lokale wijn proeferij. Maar het toppunt was toch wel dat we zelf de tuktuk mochten rijden!

Na Battambang wilde we graag een homestay doen in de floating village Kompong Luong. We kwamen met zijn vieren te recht op een woonbootje van een gezin met een jong dochtertje. Het was wel even wennen toen we daar aan kwamen want het meer was enorm vervuild en naast ons lag een boot vol kippen, hanen en varkens. Gelukkig werden we gastvrij ontvangen met een lunch van rijst en wat verse vis. De vis, maar ook de afwas, werd in het meer schoongemaakt een metertje van waar de wc in het water uitkwam! Ondanks dat was het prima te eten. Slapen was daar ook een enorme ervaring. Omdat er niet genoeg ruimte was in de slaapkamer werd er voor ons een 2 milimeter dik matje in de woonkamer gelegd met daarover een muggennet gespannen. Schouder aan schouder lagen we met zijn vieren in ons tentje heel de nacht te luisteren naar de locale jongere met oorverdovende buitenboordmotoren, het gekraai van de hanen, het gegil van de varkens en het "schattige" dochtertje. En als er iemand zich omdraaide ontstond er een soort domino effect waarbij iedereen zich moest omdraaien. Al met al een top ervaring!

Vervolgens zijn we naar de hoofdstad Phnom Penh gegaan, een vrij grootte drukke stad die toch wel heel relax overkomt. Omdat het bijna Chinees nieuwjaar was, en we gehoord hadden dat we het beste het hier konden vieren, zijn we hier ruim een week blijven hangen. Achteraf was de jaarwisseling een grote flop maar er was gelukkig genoeg te doen om ons te vermaken en was het gezellig met inmiddels vier Amsterdammers. Beetje jammer dat Feyenoord deze week van Ajax moest verliezen. Hoogtepunten waren toch wel het bezoek aan de killingfields, onze soepele deelname aan de avond aerobics(exclusieve beelden zijn te zien op fb) en de khmer kookcursus.

Na een ruim een week was het toch wel tijd om de stad te verlaten en afscheid te nemen van iedereen. Wij zijn toen door gegaan naar het kustplaats Sihaunoukville. Hier werden we geconfronteerd met de nasleep van het Chinees nieuwjaar waardoor dus letterlijk alle hostels en questhouses vol zaten. Als tip kregen we om het te proberen in het standplaatsje Otres 2, 15km verder. Hier aangekomen zat echter ook alles vol en begon ons de moed een beetje in de schoenen te zakken. Gelukkig kwamen we twee verdwaalde gasten tegen die ons mee namen naar een Nieuw-Zeelander (nog meer verdwaald) met 3 bungalows, een bar waar alleen bier verkocht werd en een soort van badkamertje in de open lucht. Al zijn bungalows zaten vol en zelf sliep hij buiten. Maar hij had nog 2 hangmatten over die we gratis mochten gebruiken. De afspraak was wel dat we 1 dollar betaalde voor ons bier ipv 0,75, maar die regel gooide hij al na 3 biertjes de man overboord haha. Aan de overkant van onze slaapplaats was s'avonds een markt afsluitend met een top feest, waardoor we toch niet lang konden slapen.

De volgende halte was het eiland Koh Rong. Omdat we verhalen hadden gehoord dat het hier ook vol zou zitten moesten we iets anders verzinnen. Een van de eerder genoemde verdwaalde figuren kwam met de tip om gewoon een hangmat te kopen en op het strand te gaan kamperen. Fucking goed idee natuurlijk! Na een boottocht van 5 uur, een jungletocht van een uur en nog een uur lopen over een bijna leeg strand hadden we de ideale plek gevonden om de nacht door te brengen. We hadden proviand mee genomen voor 2 dagen: water, bier, fruit en instant noedels. Baer Grylls style water koken in lege bier blikjes boven het kampvuur, nachten vol rare geluiden om je heen en wakker worden op een leeg wit strand om gelijk een duik te nemen in een heldere blauwe zee. Het was echt super vet!

Via Kampot zijn we naar Kratie gegaan. Twee vergelijkbare rustige stadjes met Franse koloniale architectuur. In Kratie hebben we een dagtrip gedaan naar een eilandje in de Mekong. Hier leek de tijd nog even stil gestaan te hebben. De mensen leidden hier nog een traditioneel leven. Ze wonen in mooie houten huisje op palen, verbouwen hun eigen eten en vervoeren alles met paard en wagen. Rustgevender kan het bijna niet.

Inmiddels zijn we via een hobbelige weg door onbewoond gebied aangekomen in Laos. Maar dit komt later....

Oiiii

• 16 Februari 2014 - 10:43

Marga:

Wat fijn dat we elke keer weer kunnen meegenieten door de leuke reisverslagen en de mooie foto`s.
    Veel plezier in Laos!

• 16 Februari 2014 - 19:10

Anneke:

Na deze reis klagen jullie waarschijnlijk nooit meer over sanitair en slaapplaatsen. Maar zeker een heel mooi verhaal. Nog heel veel plezier. Gr. Anneke

• 05 Maart 2014 - 14:21

Cor:

Dit is wat ik noem de basic beleving , leuk om zo ook met de locals het land te beleven
    Geniet ervan en we blijven jullie stukjes lezen
    Groeten van C en C en de rest van de Badlust bastards